In human being

Een rauw tussendoortje beter verteerbaar met hummus

komkommer en wortel met hummus

Mijn zoontje is er dol op en ik eigenlijk ook: een wortel of een stuk komkommer tussendoor. De ene wortel is echter de andere niet. Soms kunnen wortels bitter zijn of komkommers smakeloos. Hoe verser de groentes zijn, hoe knapperiger en sappiger meestal ook. Het allerlekkerste is natuurlijk een wortel of komkommer vers uit eigen tuin en anders gaat onze voorkeur uit naar een verse, onbespoten wortel of komkommer van de boer of biowinkel.

Wij dippen de komkommer of wortel graag in een pesto of vers gemaakte hummus. Als je op koude lentedagen toch zin hebt in rauwe groente, dan kan een olie of bijvoorbeeld hummus je helpen bij de vertering. Volgens de Ayurveda, een oude indiase wijsheid, zijn rauwe groenten voor veel mensen niet goed voor een optimale vertering. Wil je toch, met mate, rauwe groente eten, dan is een hummus, olijfolie of pesto een goede aanvulling. Oude oosterse kennis leert bovendien dat kikkererwten verwarmend werken en balancerend zijn voor onder andere de maag.

Recept voor supersnel zelfgemaakte hummus

  • blikje of potje kikkererwten
  • extra-virgine olijfolie
  • (gefilterd) water
  • tahin/sesampasta
  • citroensap
  • gemalen komijn
  • zout & peper
  • blender/staafmixer

Laat de kikkererwten uitlekken en spoel ze met water. Doe de kikkererwten in een mengbak. Voeg hier olijfolie aan toe totdat de kikkererwten voor ruim éénderde onder de olie staan. Klein beetje gefilterd water erbij. Wat vers sap van een citroen, een eetlepel tahin, gemalen komijn en wat zout en peper erbij. Met de staafmixer maak je dit tot een glad (of grover) geheel. Glad of grover naar eigen smaak.

Hummus, zo veel variaties

In plaats van de gemalen komijn kun je er van alles bij doen zoals verse (tuin)kruiden, olijven, tomaten, rucola, currykruiden. Je kunt de hummus zo maken zoals je er vandaag zin in hebt. Voor feestelijke gelegenheden kan je ook 3 verschillende porties maken met bijvoorbeeld 1x currykruiden, 1 x tomaten en 1 x olijven en rucola. Dan heb je 1 gele, 1 rode en 1 groene hummus.

Eet smakelijk!

explore more