In human being

Ontbijt voor frisse lentedagen

lente-ontbijt met havermout

Jaren geleden merkte ik dat in de herfst mijn lichaam ineens anders reageerde op de heerlijk verse smoothies die ik dagelijks bereidde voor mijn ontbijt. Waar ik de hele zomer had genoten van al de verschillende kleuren, geuren en smaken van smoothies, reageerde mijn lichaam nu ineens met buikpijn en winderigheid. Je voelt de verandering in je lichaam met de komst van een nieuw seizoen. In de herfst gaat een extra jas of paar sokken en dichte schoenen aan. In de lente laat je weer wat los van de winter: een winterjas maakt plaats voor een zomerjas of truitje. En zo vraagt je interne lichaam ook om een verandering in voeding.

Verandering van seizoen, verandering van ontbijt

Vanuit mijn kennis van de Ayurveda, uitgebreide oude wetenschap uit India waarvan voeding ook een belangrijk onderdeel is, ben ik toen in de herfst overgestapt naar een warm ontbijt. In de Ayurveda gaat de overgang naar een ander seizoen gepaard met andere voorschriften voor je persoonlijke voedingspatroon. Wanneer het kouder wordt (herfst en winter), vraagt je lichaam om meer warme voeding. In de zomer merk je misschien zelf ook al hoe je meer geniet van fruit of een verse smoothie. De lente is een periode waarin het weer nog heel erg kan wisselen. Op koudere dagen geniet ik nog steeds van een warm ontbijt en op de warmere lentedagen verwen ik mijn lichaam graag met meer vers fruit en groentesappen.

Wauw, en van een goed havermoutontbijt wordt mijn lichaam zo blij! Niet alleen heb ik dan geen buikpijn meer. Ook ben ik úren lang voldaan van dit ontbijt.

Een warm havermoutontbijt, voor de koudere lentedagen

Het hoofdingrediënt van dit ontbijt is havermout of havervlokken. Nou hoor ik veel mensen vaak  zeggen: hè getsie, warme havermout, daar houd ik helemaal niet van. Misschien is het niks voor jou, maar veel mensen hebben dit advies al succesvol opgevolgd. Hieronder volgt een lekker recept voor de koudere lentedagen:

Verwarm water en rijstemelk in een pannetje en voeg hierbij:

  • Havermout
  • Gedroogde vruchten (abrikozen, dadels, moerbeien, goji bessen, rozijnen)
  • Halve appel of peer in stukjes
  • Geraspte gember

Dit kook je 3-5 minuten.

 

Naar smaak kan je eventueel ook kaneel of kardemom toevoegen.

Heb je ’s ochtends haast? Dan kan je er wat geraspte kokos en wat kokos- of rijstemelk aan toevoegen zodat je ontbijt wat sneller is afgekoeld en het, ook voor de kinderen, makkelijk te eten is.

EET SMAKELIJK!

explore more

No Comments

Leave a Reply